سایز مناسب دوچرخه

دوچرخه سوار تیم فلش

دوچرخه سوار تیم فلش


بررسی دقیق

معمولاً در اذهان عمومی و کسانی که تازه به ورزش دوچرخه سواری علاقمند شده اند و اطلاعات کمی در مورد انتخاب سایز مناسب برای خود دارند به اشتباه دوچرخه را فقط به سایز ۲۶ می شناسند (در افراد بزرگسال) و از دیگر فاکتور های انتخاب سایز مناسب غافل می شوند.

در این قسمت نحوه انتخاب صحیح دوچرخه مناسب برای شما را به اختصار بیان می کنیم.

معمولا در انتخاب سایزدوچرخه با دو عدد (سایز) روبرو هستیم:

۱٫سایز طوقه (Rim Size )

۲٫سایز تنه ( Frame Size)

 سایز طوقه

معمولا سایز طوقه را با عدد های ۱۲،۱۶،۲۰،۲۴،۲۶،۲۷٫۵،۲۸،۲۹ اینچ مشخص می کنند.

که تا حدودی برای سنین مختلف و با توجه به قد افراد متفاوت است.

برخی از مشتریان که برای فرزند خود به دنبال دوچرخه در فروشگاه ها هستند، پس از ورود به فروشگاه از فروشنده سوال میکنند که (به طور مثال) آیا برای سن ۴-۵ سال دوچرخه دارید ؟

معمولا کودکان در سنین مختلف قد متفاوتی دارند،

پس سن خیلی ملاک خوبی برای انتخاب سایز دوچرخه نیست،

البته  دانستن رنج سنی به این انتخاب کمک خواهد کرد.

به صورت نسبی کودکان دو تا پنج سال از دوچرخه سایز ۱۲ (با رنج قدی۶۵ تا ۸۵ سانتیمتر).

کودکان چهار تا هشت سال ، از دوچرخه سایز ۱۶ (با رنج قد ۸۵ تا ۱۰۵ سانتیمتر).

کودکان هشت تا ده سال ، از دوچرخه سایز ۲۰ (با رنج قد ۱۰۵ تا ۱۲۰ سانتیمتر).

کودکان ده تا چهارده سال ، از دوچرخه سایز ۲۴ (با رنج قد ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر- با سایز تنه مختلف ۱۳و۱۴ حدوداً).

ازتباط قد با سایزدوچرخه

نوجوانان با قدی حدود ۱۴۰ -۱۵۰ سانتیمتر و بیشتر برای خرید خود باید به فاکتور دیگری توجه کنند که سایز تنه می باشد و در دوچرخه های با سایز طوقه ۲۶،۲۷٫۵،۲۸ و ۲۹ بسیار حائز اهمیت هستند.

حدودا از سال ۲۰۱۴ در اروپا ساخت و تولید دوچرخه های ۲۶ بسیار محدود و حتی منسوخ شد و دوچرخه با سایز طوقه ۲۷٫۵ جایگزین  بسیار مناسبی برای سایز ۲۶ شد.

در ایران اکثر شرکت هایی که دوچرخه با سایز طوقه ۲۶ وارد می کنند، این دوچرخه ها را با توجه به بازار ایران و استقبال عموم مردم از این سایز انجام می دهند.

معمولا افراد حرفه ای با صرف هزینه بیشتر، از دوچرخه های برند با سایز طوقه های ۲۷٫۵ و ۲۹ برای مصارف استفاده می کنند.

دوچرخه های با سایز ۲۸ معمولا دوچرخه های شهری و جاده نامیده می شوند و مانند دوچرخه های دیگر از سایز تنه های متفاوت برخودار هستند که افراد باید به تناسب قد خود، سایز تنه مناسب خود را تهیه کنند. (در مورد دوچرخه های جاده ، پیست و شهری در بخش های دیگر توضیح خواهیم داد).

همچنین دوچرخه سواران حرفه ای از سایز طوقه ۲۹ استفاده می کنند . (لازم به ذکر است دوچرخه سایز ۲۹ به دلیل بزرگ تر بودن شعاع چرخ به مهارت و قدرت بدنی بیشتری نیاز دارد).

معمولا در ایران سایز تنه به صورت استاندارد در دوچرخه با سایز طوقه ۱۲ تا ۲۰ وجود ندارد و هر وارد کننده بسته به سفارش خود به کارخانه تولید کننده تنه، اقدام به تهیه این دوچرخه ها می کند که از لحاظ جئومتری با هم متفاوت هستند . (در بخش های دیگر در مورد جئومتری صحبت خواهیم کرد).

 سایز تنه 

انتخاب سایز تنه یکی از مهم ترین بخش های خرید ما می باشد که نقش بسزایی در لذت دوچرخه سواری و همچنین افزایش سلامتی ما در هنگام رکاب زدن دارد ، چه بسا با انتخاب غلط سایز تنه (که متاسفانه خیلی از فروشندگان از عدم آگاهی مشتریان سو استفاده کرده و دوچرخه ای به آنان می فروشند که برای آنها بزرگ و یا کوچک بوده) در طولانی مدت باعث بروز مشکلات جدی در افراد می شود که می توان به زانو درد، درد کمر ، درد ناحیه گردن و …  اشاره کرد که نه تنها افراد از دوچرخه سواری لذت نخواهند برد بلکه به بدن خود آسیب هم خواهند زد که متاسفانه بعد از مدتی این ورزش مهیج، مفید و مفرح را کنار خواهند گذاشت و از آن زده خواهند شد.

ارتباط سایز تنه با قد

معمولا سایز تنه ارتباط مستقیم با قد افراد دارد.

در برند های مختلف یا کشور های اروپایی و آمریکایی دسته بندی های مختلفی وجود دارد.

به طور مثال در برخی برند ها سایز بندی به صورت XS,S,M,L, XL

در برخی  ,۱۳,۱۴,۱۵,۱۶,۱۷,۱۸,۱۹,۲۰,۲۱,۲۲ ( اینچ)

در برخی ۳۴,۳۸,۴۳,۴۸,۵۰,۵۱,۵۲,۵۳,۵۴,۵۵,۵۶,۵۸  و … ( سانتیمتر)

معمولا در ایران سایز تنه های ۱۵،۱۶،۱۷،۱۸،۱۹،۲۰،۲۱ و ۲۲ در اکثر برند ها وجود دارد.

به طور مثال فردی که قدی حدود ۱۷۰ سانتیمتر دارد ( ۱۶۵ تا ۱۷۵) می تواند از تنه ۱۷ استفاده کند و یا کسی که حدود ۱۹۰ سانتیمتر قد دارد (۱۸۵ تا ۱۹۵) از تنه ۱۹ استفاده کند.

همچنین شما می توانید روی دوچرخه مورد نظر سوار شوید و دوچرخه بین پا های شما باشد در حالت عادی و زمین مسطح ، در این هنگام باید فاصله ای حدود ۲تا ۵ سانتیمتر بین فاق شما و لوله ی بالایی دوچرخه(Top Tube ) به وجود بیاید.

سایز تنه برای بانوان

انتخاب سایز تنه برای بانوان نیز تقریبا به همین صورت می باشد. ولی با توجه به کشیدگی پا و کوتاه بودن اندازه دست ها نسبت به آقایان دوچرخه هایی با تنه های خاص برای خانم ها وجود دارد که می توانند از آنها استفاده کنند.

لازم به ذکر است در اکثر موارد این الگو روشی مناسب برای انتخاب سایز تنه است، در برخی موارد ممکن است بالا تنه و یا پایین تنه افراد کمی نا متناسب باشد (برای مثال شخصی دارای پاهای کشیده تر یا کوتاه  تر و یا بالاتنه ای کشیده یا کوتاه و حتی دستانی بلند و یا کوتاه باشد) که در این موارد روش های مختلف دیگری وجود دارد. همچنین می توان با تعویض کرپی (با اندازه های مختلف) و ریگلاژ زین به تناسب دقیق تری رسید. در این راستا سایتی وجود دارد که شما می توانید با وارد کردن مشخصات دقیق خود دوچرخه ی مناسب خود را انتخاب کنید. https://www.ebicycles.com این روش ها و سایز ها در دوچرخه های کوهستان ، جاده ، BMX  و … متفاوت می باشد و هر یک استاندارد های خاص خود را دارد .

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *